Kącik serca - scenariusz na pożegnanie przedszkola
Cena regularna:
towar niedostępny






Opis
Od Autora
Zainspirowały mnie kąciki przedszkolne, które znajdują się w każdym przedszkolu. Odwołałem się do tych klasycznych, które istnieją realnie jak np.: kącik przyrodniczy czy kącik książkowy i tych symbolicznych jak np.: kącik serca, własnego „Ja” itp. Często widzę w przedszkolach mały stoliczek, a na nim filiżanki i talerzyki. Można powiedzieć, że to kącik towarzyski, czy relaksacyjny. W tym kąciku zrodził się kącik wspomnieniowy, powiązany z kącikiem kuchennym.
Trzyaktowy KĄCIK SERCA, to scenariusz przeznaczony do realizacji przez dzieci przedszkolne z grupy 5-7 latków. Wprawdzie jest przeznaczony na uroczystość pożegnania przedszkola, czyli na zakończenie roku szkolnego i edukacji w nim, ale poszczególne Akty i Sceny mogą być zrealizowane w różnych okolicznościach (np.; w Dniu Edukacji Narodowej), również na co dzień, ponieważ pojawia się tutaj kilka tematów, takich np. jak: przyroda, książki, teatr, patriotyzm, sport i inne. Wybiórczo ten scenariusz może służyć na przestrzeni całego roku i wszystkim grupom wiekowym.
Posłuchaj utworów ze ścieżki dźwiękowej do scenariusza >>
Całość może być zbyt obszerna jak na jedną akademię z okazji zakończenia edukacji przedszkolnej, dlatego sugeruję wybór części kącików (innymi słowy: scenek), które są najbliższe realizującemu i dzieciom. Inna sprawa, że są przedszkola wielogrupowe, co pozwala, żeby scenariusz posłużył dwu, a nawet trzem grupom.
Scenografia: Prosta, składają się na nią elementy przedszkolnych kącików. Oczywiście mile widziane tło, najlepiej podświetlone.
Kostiumy: Są dwie możliwości
Dzieci ubrane odświętnie. Jedynie w dwóch scenkach teatralnych jest wymagane kilka klasycznych kostiumów.
Dzieci ubrane stosownie do kącika, np.: w scence z kącikiem warzywnym występują w kostiumie ogrodnika, itd.
Decyzję zostawiam realizującym.
Ścieżka dźwiękowa: Znaczną część scenariusza, stanowią piosenki - publikacja zawiera 11 piosenek i 8 podkładów muzycznych (w razie potrzeby, pozostałe podkłady muzyczne można nabyć w sklepie internetowym naszego wydawnictwa www.biala-lodka.pl). Tym razem nie ma ilustracji muzycznych i efektów dźwiękowych.
Życzę radosnej pracy i sukcesu na scenie!
Adam Szafraniec
Fragment scenariusza
AKT I
WSPOMNIENIA
Występują: DZIECKO grające na trójkącie, WOKALIŚCI (w tym CHÓR), PANI, LENA, OLA, ANTOŚ, NINA, JULKA, KAROL, JAŚ
JAŚ
W przedszkolu było tak super.
Nawet dobra była kuchnia,
Chociaż miała jedną wadę – zupę,
Obrzydliwy - blee – kapuśniak.
Itd.
________________________________________________
NINA
W moim przypadku inaczej…
Jaka ja byłam szczęśliwa… (rozmarza się)
Nie mogłam żyć bez niego, znaczy,
Zawsze o nim marzyłam.
JULKA
Ejże… ja nie wierzę, Nino,
Ty się chyba zakochałaś?
Co się kryje pod tą miną?
Co powiedzieć przez to chciałaś?
Wtem do stolika z bukietem kwiatów podchodzi KAROL. Recytując swą kwestię spogląda na zawstydzoną NINĘ i mówi:
KAROL (kokietuje)
Gdy na ciebie spoglądam…
Nie ma piękniejszej Słowianki.
Wiem, zasługujesz na Bonda,
A ja z innej, przedszkolnej bajki itd.
AKT II
Życie zaklęte w kącikach – OWOCE
Pomysł z kącikami daje możliwość pokazania pewnego porządku edukacyjnego i rozwoju dziecka, postępów jakie poczyniło w przedszkolu. Poniżej znajdują się scenki na tle konkretnych, a wybranych przez OSOBĘ REALIZUJĄCĄ kącików. Oczywiście nie wszystkie scenki trzeba zrealizować. Warto pamiętać, że przedstawienie płynne, nie wydłużające się, pozostawiające w niedosycie, jest najskuteczniejsze. W dużych przedszkolach, w których są dwie, a czasem i więcej grup starszaków, zerówkowiczów, będzie z czego wybrać. Od nadmiaru głowa nie boli, ale od przesytu owszem, zatem proszę wybrać takie rozwiązanie, które w Waszych realiach będzie optymalne. Przedszkole to życie zaklęte w kącikach.
Występują: DZIECI (…) (występujące w kąciku filologicznym), PANI, ELCIA, BARTŁOMIEJ, HELCIA, WINCENTY, ZUZIA, EWA, JASIEK, ŁUKASZ, ANIA, MIŁOSZ, DOROTKA, MONIKA, MIKOŁAJ, FLORIAN, FILIP, MAJA, WIKTORIA, EMILKA, ADAŚ, KSIĄŻĘ, KSIĘŻNICZKA, PIRAT, PIRANIA, ORTOPEDA, OKULISTA
PANI
Akt drugi tej sztuki,
Symboliczny,
Ukazuje owoce edukacji przedszkolnej.
Na początek kącik filologiczny,
Albo jak kto woli – językowy…
Itd.
Kącik warzywny
PANI
Kącik warzywny żyje.
Spełnia wszystkie wymagania,
Tu się eksperymentuje,
Tu się prowadzi badania.
BARTŁOMIEJ (chłopiec w kostiumie ogrodnika)
W kąciku warzywnym cuda!
Wyhodowaliśmy Jaśka! (mówi to z sensacją w głosie)
HELCIA (pyta zdziwiona)
Jak to możliwe? Eksperyment się udał?
Pewnie to była porażka...?
WINCENTY (chłopiec w kostiumie ogrodnika)
Z martwego ziarna fasoli
Wykiełkowało nam życie,
A stało się to na gazie,
Serio! Nie wierzycie?
ELCIA (stoi z otwartą buzią i z dłońmi złożonymi pod brodą jak do modlitwy, to musi być zabawna zaskakująca scena)
Na gazie...?
WSZYSCY RAZEM
Na gazie?
BARTTŁOMIEJ (do ELCI, mówi przykładając palec do ust)
Cicho sza, buzia na kłódkę.
Sukces na skalę światową!
Zajmijmy się ogródkiem,
Bo warto, daję słowo.
BARTŁOMIEJ i WINCENTY kończą rozmowę i opuszczają kącik warzywny. W tym czasie ELCIA i HELCIA coś szepczą sobie na ucho, wtem na scenie pojawia się JASIEK.
ELCIA (widząc go robi wielkie oczy i mówi z emocją w głosie, a JASIEK patrzy i słucha zaskoczony)
Jaśku, Jaśku oni twierdzą,
Żee cięę wyhodowali itd.
JASIEK
Naprawdę tak mówią? (Dzieci przytakują głową)
Czy wyście zwariowały? (i w stronę publiczności ) Czy wyście zwariowali?
HELCIA (podobnie jak ELCIA)
Skąd ty się wziąłeś chłopie?
Z eksperymentu? Z hodowli?
AKT III
Pożegnanie z przedszkolem
Występują: PANI, DZIECKO I, DZIECKO II, WOKALISTA/KA, CHÓR, DZIECI MŁODSZE (I, II, III…)
PANI (lub DYREKTORKA)
Przed wami szkoły, uczelnie i praca.
Życzymy wam sukcesów na każdym polu.
Bądźcie pracowici, bo to się opłaca.
Nie zapomnijcie nigdy o przedszkolu!
Pożegnanie dzieci odchodzących przez dzieci młodsze i personel przedszkola.
Podział ról według uznania osoby realizującej.
(fragment)
DZIECKO
Co wam przyszło do głowy
Żeby odchodzić stąd
W przedszkolu jest najlepiej,
To zła decyzja, błąd!
Dzieci! Co wam każe
Uciekać z przedszkola?
Szukacie nowych wrażeń?
To jest rodziców czy wasza wola?
Itd.
Odtwarzacz:
-
Spot - fragmenty utworów wraz z narracją lektora
Maria Baar baar.maria@wp.pl
Witam serdecznie. Panie Adamie bardzo ciekawy pomysł, szczególnie symboliczne serduszko! Więź którą budujemy pragniemy, aby pozostała w dzieciach na zawsze. Jestem przekonana, że wykorzystanie projektu to sukces i powodzenie jak zawsze efekt "murowany" Bardzo serdecznie pozdrawiam. Mój adres bez zmian. Zamawiam 43-100 TYCHY ul. Hetmańska 1
Adam Szafraniec
Serdecznie dziekuję i pozdrawiam
Monika Smółka
Dzisiaj dostałam przesyłkę, brak słów :) wszystko doskonałe!!! Piosenka "Czuwaj nad dziećmi"; porostu łzy ciekną po policzkach muszę ją mojej zerówce zaśpiewać. Pozdrawiam Was Kochani :)