Róża Polska
Opis
Ustalenie faktów
Publikacja jest przeznaczona do realizacji przez dzieci klas I - VIII szkoły podstawowej i starszych. To nie jest inscenizacja „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego (!!!), dzieła zbyt poważnego dla dzieci w wieku szkoły podstawowej. Ten narodowy dramat stał sie tylko inspiracją. Natomiast, zarówno aktorom jak i publiczności, może ona posłużyć i ułatwić w przyszłości zrozumienie „Wesela” lub przypomnieć tę lekturę. Warto zadbać o to, żeby dzieci miały świadomość, że fabuła tego scenariusza jest literacką fikcją i próbą znalezienia pomyślnego zakończenia narodowego dramatu autorstwa Wyspiańskiego. Aktorzy powinni znać zamysł „Wesela”. Rola JESIENI – narratorki nawiązuje, wprawdzie powierzchownie ale wystarczająco, oraz przybliża genezę i oś fabuły dzieła Stanisława Wyspiańskiego.
Otrzymaliśmy nagranie z realizacji scenariusza oraz opinię od Pani Doroty, które pozwoliliśmy sobie zamieścić tutaj:
Szanowny Panie Adamie
Z wielką przyjemnością pragnę podzielić się z Panem nagraniem filmowym przedstawienia na motywach spektaklu Róża Polska.
Dziękuję, za nieocenioną pomoc i inspirację do mojej pracy. Podczas realizacji spektaklu byłam odpowiedzialna za jego stronę muzyczna.
Dziękuję za przepiękne piosenki i fantastyczne podkłady instrumentalne.
Czekam na kolejne materiały i życzę niewyczerpanego źródła dalszych pomysłów artystycznych.
Z poważaniem
Posłuchaj utworów ze ścieżki dźwiękowej do scenariusza >>
Alternatywa
Pragnąłbym aby ten scenariusz był realizowany w całości, ale zdaję sobie sprawę, że z różnych powodów część realizujących nie sięgnie po całość. Zapewniam jednak, że z powodzeniem można na jego podstawie przygotować prostą, mocną w przekazie i atrakcyjną akademię czy uroczystość. Scenariusz zawiera wiele pomocnych narzędzi:
dialogi o treści patriotycznej:
POETA
Różo, serce mi krwawi, rozpala mnie gniew.
Niech wreszcie twoje płatki zabarwi życiodajna krew.
Idziemy na wojnę, by ci przywrócić sławę i blask
Z minionych lat chwałą okrytych.
Wiersze i piosenki:
7 piosenek i podkładów muzycznych powstało specjalnie do tego scenariusza, są wśród nich utwory refleksyjne i przebojowe, również do tańca, a także piosenki na ludową nutę – „Weselisko” oraz „W Bronowicach Małych”:
Izba siwa, błękitna
Huczne w niej weselisko
Tam w alkierzyku buja się kołyska
A w kominku ognisko
CHÓR (powtarza)
Tam w alkierzyku buja się kołyska,
A w kominku ognisko
muzykę ilustracyjną mogącą posłużyć jako podkład pod monologi i dialogi
Efekty dźwiękowe:
zwiastun dźwiękowy i fragmenty piosenek są dostępne do odsłuchania na stronie Wydawnictwa Biała Łódka – www.biala-lodka.pl
legendę, na podstawie której można przygotować krótką inscenizację taneczno-muzyczną rozpisaną na role:
Refren:
Zbudził białego orła
Zbudził co w nas uśpione
Niebo rozbłysło światłem
Było biało-czerwone
Gdy wyfrunął, gdy się wzbił
Zaświeciło wreszcie słońce
Złoty róg od niego lśnił
W ziołach leżał gdzieś na łące
Biały orzeł bystrym wzrokiem
Dojrzał w tej gęstwienie zgubę
Zanurkował a po chwili
Do rąk Jaśka zwrócił róg
Wersja elektroniczna scenariusza
Wersja elektroniczna scenariusza, czyli zawartość książki oraz projekt plakatu w dwóch rozmiarach, powinny być dostępne na płycie CD ze ścieżką dźwiękową. To zdecydowanie ułatwia pracę. Można pobrać plik tekstowy na swój komputer i edytować go, nanosić uwagi, nazwiska aktorów oraz drukować wykonawcom właściwe fragmenty do nauki ról. W razie braku pliku tekstowego na płycie CD (co sporadycznie może się zdarzyć) proszę o mailową informację do Wydawnictwa. Po otrzymaniu takiego zgłoszenia i weryfikacji zamówienia, prześlemy brakujące pliki.
Skala trudności
Scenariusz ten nie należy do trudnych w realizacji. Zrealizowany z rozmachem może przynieść zaskakujące efekty. Didaskalia są wprawdzie rozbudowane ale czytając drugi, trzeci raz wszystko się klaruje. Zaufaj mi i nie zrażaj się na wstępie. Podejmij wyzwanie!
Geneza
Genezę powstania tego scenariusza powinni rozumieć biorący udział w przedstawieniu młodzi aktorzy, ale nade wszystko osoby realizujące – reżyser i osoby wspomagające. To skromna próba znalezienia końca „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego…
Wesele w tańcu chocholim trwało,
Przez lat czternaście nic się nie działo.
Jasiek zagubił ważny róg złoty,
Zobaczcie ludzie co było potem…
(powyższy tekst to fragment monologu JESIENI – pełniącej rolę narratorki i łączniczki pomiędzy aktami a także swego rodzaju komentatorki)
… i sprowokowania do dyskusji o ojczyźnie. To zachęta do refleksji i czujności, albowiem wolność, o czym tak często się mówi w kontekście naszej historii, nie jest nam dana na zawsze, a zadana na wieki.
CHOCHOŁ – to rzeczywistość metaforyczna, przedmiot metaforyczny, związany w scenariuszu z alegorią ojczyzny – RÓŻĄ.
Pod słomą, pod tym przykryciem zobaczyłem różę, a raczej Różę – Ojczyznę. Chocholi taniec nie mógł trwać, i nie trwał, bez końca. Stanisław Wyspiański nie wiedział o tym, gdyż zmarł w roku 1907. Nie doczekał roku 1918 i odzyskania niepodległości. W scenariuszu taniec chocholi trwa do 1914 roku, a kończy się zrywem narodowym i odrodzeniem (1918).
OŚ FABUŁY
AKT I – U Wyspiańskich
Wnętrze domu Wyspiańskich. Jeśli chodzi o scenografię, to wystarczy pewne minimum: kilka stylowych, charakterystycznych dla tamtych czasów mebli; stół, krzesło, lustro, świecznik, obraz itp.). STANISŁAW i TEODORA szykują się na wesele, gdy do drzwi puka przekupka KLIMA, która cotygodniowo dostarcza Wyspiańskim wiejskie specjały. Niemal cały akt to dialog WYSPIAŃSKIEGO z KLIMĄ przy skromniejszym udziale żony artysty – TEODORY. Dialog jest napisany wierszem rymowanym co drugi wers i mam nadzieję, że rozbawi publiczność. Tekst KLIMOWEJ jest zapisany gwarą zbliżoną do gwary podkrakowskiej ówczesnego czasu, ale zdecydowanie i nieporównywalnie łatwiejszą niż ta występująca w oryginalnym dziele Wyspiańskiego. Oto fragment scenariusza pisany gwarą:
KLIMA
Niek pon Wyspiański dobrze rozważy,
Lepiej mieć zapas i coś do gornka.
Kto wie co się u Rydlów dzisiok wydarzy,
Chłopy i pany to zła mieszanka.
Akt ten kończy się proroczą mową KLIMY.
AKT II – Koniec letargu, legenda o złotym rogu i zryw narodowy
Podwórze u Tetmajerów. Scenografia to wszelkie elementy wiejskiego podwórka (konieczna jest skrzynia) oraz CHOCHOŁ, pod którym kryje się RÓŻA.
Słychać pianie koguta. Jasiek w akcie rozpaczy wyrywa CHOCHOŁOWI skrzypce i kładzie je na stercie kos i innej broni białej oraz (…) książek. Zrywa z CHOCHOŁA słomę i odkrywa niemal martwą RÓŻĘ, która jest alegorią ojczyzny. Tancerze zamierają w bezruchu – stopklatka – przerywają taniec, ale nie ożywiają się aż do momentu, gdy usłyszą głos złotego rogu. JASIEK, pragnąc uratować RÓŻĘ, wyrusza na poszukiwanie zagubionego złotego rogu. Jest to początek legendy o złotym rogu, którą ilustruje stosowna piosenka a na jej tle choreografia taneczna i (jeżeli jest taka możliwość) świetlna. JASIEK szuka bezskutecznie. W swojej bezsilności JASIEK modli się. BÓG wysłuchuje modlitwy i budzi BIAŁEGO ORŁA, który odnajduje ten symboliczny przedmiot i przynosi JAŚKOWI złoty róg. JASIEK gra na rogu. Wybrani (dowolnie) aktorzy cytują fragmenty polskiej poezji i wybrane sentencje. Każdy cytat poprzedza dźwięk rogu:
– dźwięk złotego rogu – cytat – dźwięk złotego rogu – cytat, itd.
Ta symbolika daje do myślenia. Pod złotym rogiem może się kryć intelektualne dobro narodu, jego siła i moc przetrwania.
Zwieńczeniem tego aktu są trzy piosenki:
Pierwsza poświęcona tym, co idą w bój:
Refren:
Głodni niepodległości
Głodni sprawiedliwości
Głodni lepszego jutra
Idziemy Polsko w bój
Druga poświęcona kobietom skazanym na tęsknotę:
My tak mamy z natury
Nam tak dano bez reszty
My tak zawsze musimy
Już na zawsze jesteśmy
itd.
Refren:
Skazane wciąż na czekanie
Łzy bezsennej nocy
Skazane na umieranie
Z tęsknoty
Trzecia poświęcona dzieciom, modlitwa za nie z ważnym przesłaniem:
Obyś nie musiał iść nigdy na wojnę
Synku mój wyśniony
Bo mi tam zginiesz albo powrócisz
Ale poraniony
AKT III – Odrodzenie się Róży
W tym akcie RÓŻA – uosobienie Polski, odzyskuje blask. Na tle stosownej muzyki RÓŻA ilustruje swoje odrodzenie tańcem. JESIEŃ opisuje ten akt wierszem, a na koniec RÓŻA wygłasza niezwykle ważną dla całego przedstawienia patetyczną mowę – swego rodzaju przesłanie do narodu i dla przyszłych pokoleń:
Róża nie toleruje złego – pychy i próżności.
Nie unosi się gniewem i nie szuka swego, więc mówiąc najprościej
– a co z barw narodowych jednoznacznie wynika –
Jestem podmiotem, cząstką życia a nie częścią pomnika.
Nie jestem martwym pomnikiem (fragment)
Ostatnie słowa wiersza RÓŻY kierują uwagę publiczności na heroizm pokoleń Polaków:
Stańcie w jedności, stańcie razem (!)
Nad mogiłą powstańczą naznaczoną cierpieniem i czasem.
Stańcie z szacunkiem, z pokorą na polu historii
Ale nie z opuszczoną głową, ufni w przyszłość, wolni!
… a piosenka, przy pustej już scenie, na której znajduje się tylko ułożona przez aktorów mogiła, zmusza do refleksji:
Na rozstaju dróg do zadumy grób
Pochylony Bóg, mogiła
Nie ma dzikich róż, bo przekwitły już
Pamiętników – brzóz też nie ma
A tymczasem ja mam dziś to co mam
Również dzięki tym co poszli za…
A tymczasem tu, może pradziad, wuj
Ojciec, brat lub mąż cicho śpi
Na zakończenie cały zespół aktorski pojawia się znowu na scenie i wszyscy tańczą przy ludowej piosence lub śpiewają z publicznością znane pieśni okolicznościowe. Oczywiście, można na sam koniec zaśpiewać hymn Polski.
Scenariusz zawiera inscenizacje i sceny, które można wyodrębnić i na ich podstawie zrealizować akademię. Aż siedem napisanych specjalnie do tego scenariusza piosenek daje możliwość przygotowania czegoś zupełnie oryginalnego.
Bohaterowie
W przedstawieniu jest kilka ról pierwszoplanowych, dość obszernych ale nietrudnych: rola WYSPIAŃSKIEGO, przekupki KLIMY, JESIENI, JAŚKA i RÓŻY. Te dwie role męskie i trzy żeńskie wypełniają swoją grą większość przedstawienia. Role epizodyczne np.: CHOCHOŁ, TEODORA (role postaci cytujących fragmenty wierszy, sentencje), bądź statyczne (pozostałe postaci, które trwają w chocholim tańcu lecz nie cytują poezji), np.: tancerzy zaklętych przez CHOCHOŁA oraz taneczne (Legenda o złotym rogu). Role wokalne zaliczyłbym do pierwszoplanowych.
Cena i wartość
Nabywając ten scenariusz kupujesz prawo do wykorzystania dobra niematerialnego – utworu, w ramach zajęć szkolnych i inicjatyw wykraczających poza mury szkoły. To doskonałe narzędzie do promocji placówki, służące rozwojowi dzieci. Przygotowując scenariusz, bardzo mocno biorę pod uwagę aspekty wychowawcze i świat wartości, który zobowiązani jesteśmy przekazywać i zaszczepiać młodszym pokoleniom, dlatego poświęciłem tej publikacji niemal rok pracy – z przerwami pozwalającymi na nabranie dystansu i wprowadzenie wielu korekt, zarówno językowych jaki i w samej fabule.
Do twoich rąk, do rąk reżysera, trafia scenariusz przedstawienia, które warto wziąć na warsztat, poznać, przeanalizować i omówić z aktorami. Pamiętaj, proszę, że wartość tego scenariusza zależy w znacznej mierze od tego, jak go zrealizujesz. Gdybym cenę tej publikacji określał na podstawie stopnia zadowolenia osób pracujących z moimi wcześniejszymi publikacjami, to byłaby ona… No właśnie – niższa czy wyższa od tej, za którą nabyłeś? Proszę o opinie po realizacji. Jakiekolwiek by nie były, nie wpłyną one na cenę moich kolejnych publikacji. Proszę pozdrowić aktorów od autora.
Adam Szafraniec
Ścieżka dźwiękowa
Wersje instrumentalne
- Pukanie do drzwi
- Weselisko (podkład muzyczny)
- Miałeś chamie złoty róg
- Przed świtem (ilustracja dźwiękowa)
- Legenda o złotym rogu (z wokalem)
- Legenda o złotym rogu (podkład muzyczny)
- Złoty róg
- Głodni niepodległości (podkład muzyczny)
- Skazane na tęsknotę (podkład muzyczny)
- Taka jest moja modlitwa (podkład muzyczny)
- Odrodzenie I (ilustracja dłuższa)
- Odrodzenie II (ilustracja krótsza)
- Fragment hymnu Polski
- Mogiła (podkład muzyczny)
- W Bronowicach Małych (podkład muzyczny)
Wersje z wokalem
- Weselisko
- Legenda o złotym rogu
- Głodni niepodległości
- Skazane na tęsknotę
- Taka jest moja modlitwa
- Mogiła
- W Bronowicach Małych
Zobacz fragment przedstawienia w wykonaniu uczniów ze Szkoły Podstawowej w Racławicach:
Odtwarzacz:
-
spot
Dane techniczne
Format | 170x240 mm |
Książka | 1 szt |
Autor | Adam Szafraniec |
ISBN | 978-83-63810-27-6 |
Oprawa | Miękka |
Płyta CD | 1 szt. |
Liczba utworów | 22 |
Wersje instrumentalne | Tak |
Aneta Poręba
Rozpoczęliśmy właśnie z naszym kołem teatralnym przygotowania do przedstawienia z tym scenariuszem. Po przeczytaniu scenariusza i przesłuchaniu płyty jestem bardzo pozytywnie nastawiona. Piosenki oryginalne, z przekazem ale i przejmujące. Panie Adamie, gratuluję kolejnego udanego scenariusza. Zrealizowaliśmy w tamtym roku Pisk Orła i wszyscy byli zachwyceni. Ufam, że w tym roku również tak będzie!